Tłuszcze trans – czy naprawdę jest czego się bać?

Do niedawna ciężko było znaleźć informacje o kwasach tłuszczowych trans, szczególnie na opakowaniach produktów spożywczych. Dopiero od 2003 roku, wprowadzono przepisy nakazujące umieszczanie tych informacji na opakowaniach. Same tłuszcze trans są wynalazkiem branży spożywczej w latach pięćdziesiątych poprzedniego stulecia. Było to wynikiem naturalnej skłonności ludzi, do tłustego jedzenia. Największy problem z tłuszczami trans jest taki, że nie ma w nich niczego naturalnego, za to znacząco podnoszą poziom cholesterolu, mogą przyczyniać się również do rozwoju cukrzycy oraz chorób układu naczyniowo-sercowego. W jednym z badań wykazano, że jeśli 3% dobowej energii pochodzi właśnie z tych tłuszczy, ryzyko chorób serca wzrasta o 50 %. Jeżeli np. dziennie spożywasz porcję frytek, co do których nie wiesz, na jakim rodzaju tłuszczu był smażone, możesz przyjąć, że dziennie przyjmujesz około 7 g tłuszczu trans dziennie.

Jak to się dzieje?

Wyobraźmy sobie butelkę oleju oraz kostkę margaryny. W temperaturze pokojowej, olej ma konsystencję płynną, margaryna zaś stałą. Jeśli upieczemy ciastka na oleju, będą one ociekające tłuszczem, a tego przecież nikt nie lubi. Producenci wymyślili więc na to sposób. Do rozgrzanego oleju dodają wodór, z czego powstaje tłuszcz, który w temperaturze pokojowej ma konsystencję stałą.
Tłuszcze trans negatywnie wpływają na nasz organizm, podnoszą poziom LDL, za to poziom HDL obniżają. Zbyt częste spożywanie tłuszczów trans prowadzi do cukrzycy a nawet raka.

Gdzie możesz spotkać kwasy tłuszczowe trans?

Tłuszcze trans są obecnie w krakersach, prażonej kukurydzy, herbatnikach, serkach do smarowania pieczywa, batonikach, śmietance do kawy a nawet w tzw. zdrowej żywności np. w płatkach zbożowych.

Co robić?

Trzeba dokładnie czytać etykiety. Jeśli w skład produktu wchodzi częściowo uwodorniony olej, lepiej zrezygnować z kupna i wybrać coś innego. Im wyżej jest on wymieniony, tym zapewne więcej się go znajduje w produkcie. By unikać kontaktu z tłuszczem trans, lepiej nie kupować rzeczy smażonych, w restauracji wybierając dania pieczone lub grillowane.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.