Tłuszcz w diecie – czy taki straszny?

tłuszcz w diecie

Tłuszcz kojarzy nam się z tłustym jedzeniem, otyłymi ludźmi. Po kilku latach z niewielką nadwagą o tłuszczu wiemy z reguły niewiele, tyle tylko, że jest zły i że chcemy się go zawzięcie pozbyć. Najciekawsze jest jednak to, że tak naprawdę tłuszcz jest najbardziej niedocenianą przez nas substancją odżywczą. Mylna opinia o nim jest spowodowana faktem, że postrzegany jest jako główny winowajca epidemii otyłości.

Z czego to wynika?

W latach osiemdziesiątych poprzedniego stulecia, rząd amerykański opublikował dane dotyczące zasad właściwego odżywiania się. Wynikało z nich jednoznacznie, że najwięcej powinno spożywać się węglowodanów, a ograniczyć spożycie tłuszczu i białka. To spowodowało powszechny trend w dietetyce, na ograniczenie tłuszczów, co niby miało sprawić, że nagle zacznie znikać tkanka tłuszczowa, szczególnie ta, z okolic brzucha.

Ale czy mniej tłuszczu w żywności = mniejsza oponka na brzuchu?

Powyższe przekonania szybko upadły. Badacze zaczęli przeprowadzać większą ilość badań. Po badaniach trwających blisko rok, doszli do wniosku, że stosując dietę niskotłuszczową przez długi czas, doprowadzamy jedynie do tego, że organizm przestaje spalać tłuszcz. Dzieje się tak, ponieważ organizm potrzebuje tłuszczu, gdy zatem nie dostarczamy mu go z pożywieniem, zaczyna on pilnie strzec istniejących zapasów. Tłuszcz przy tym jest głównym dostawcom witamin A, D, E, i K, składników odżywczych magazynowanych w tkance tłuszczowej i wątrobie, na zapas. W dodatku tłuszcz jest niezbędny przy produkcji testosteronu, który jest odpowiedzialny za przyśpieszenie rozwoju tkanki mięśniowej. Tłuszcz daje poczucie sytości i ogranicza łaknienie. Z całą pewnością, ograniczenie tłuszczu w diecie, jest niekorzystne dla zdrowia a przede wszystkim dla procesu odchudzania.

W International Journal of Obesity opublikowana wyniki badań przeprowadzonych na grupie 101 osób. Badanie polegało na tym, że przez 18 miesięcy część z badanych poddana została diecie niskotłuszczowej (tłuszcz stanowił zaledwie 20 % energii), pozostali, diecie zrównoważonej ( tłuszcz stanowił 35% zapotrzebowania na energię). Na początku wszyscy schudli, jednak po pół roku, u tych, którzy byli na diecie zrównoważonej, spadek masy ciała wynosił około 4 kg, natomiast u osób z grupy diety niskotłuszczowej, tylko 2, 75kg. Tym samym można stwierdzić, że odpowiednia dawka tłuszczu pomaga kontrolować wagę ciała.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.