Najzdrowsze źródła węglowodanów

źródła węglowodanów

Osoby, które walczą z nadmiarem kilogramów, często ograniczają ilość węglowodanów w swojej diecie. Tak samo robią z tłuszczami, często sprawiając, że głównym składnikiem pokarmowym zostaje białko. To błąd, ponieważ białko powinno być przez organizm użytkowane do innych celów a nie dostarczania energii. Dlatego, w naszej diecie powinny znaleźć się dobre źródła węglowodanów. Nie tylko bowiem dostarczają witamin i składników mineralnych, ale przede wszystkim, tak ważnego błonnika. Według większości prawidłowych diet, 50-60 % dobowej energii powinno pochodzić właśnie z węglowodanów. To dzięki nim można utrzymać apetyt w ryzach, zadbać o swój nastrój, szczególnie, gdy wybieramy węglowodany o niskim IG. Dzięki węglowodanom będziesz mieć energię na treningi, które wpływają doskonale nie tylko na samopoczucie, ale również i kondycję organizmu. Poniżej prezentujemy 7 źródeł zdrowych węglowodanów.

1. KOMOSA RYŻOWA-Quinoa

Komosa ryżowa jest pseudo zbożem, które ma unikalne właściwości. To przede wszystkim bogate źródło białka, składników mineralnych (żelazo, magnez, potas, cynk, fosfor), witamin z grupy B (kwasu foliowego, tiaminy i ryboflawiny) a także błonnika. Quinoa jest idealnym zamiennikiem dla kasz, ryżu czy ziemniaków. Jest smaczna, pożywna a także sycąca.

2. BATATY – SŁODKIE ZIEMNIAKI

Kto ich jeszcze nie zna, powinien spróbować. Nie są tanie, ale z pewnością warte swojej ceny. Mają delikatny, słodki smak oraz bardzo szybko się pieką. Doskonałe źródło beta karotenu, stąd ich barwa, zawierają również całkiem sporo witaminy C. 100g batatów to 86 kcal, w tym : 1,6 białka, 0,1 tłuszczu, 20,1 g węglowodanów i 3 g błonnika. Przy tym ogromna ilość mikroelementów, witamin, oraz antyutleniaczy.

3. PŁATKI OWSIANE

Powinno się je spożywać co najmniej kilka razy w tygodniu. Bardzo zdrowe, idealne do stworzenia naprawdę wielu zdrowych i wartościowych posiłków.

4. MANGO

Jeden owoc to około 135 kcal. Jest bogate w błonnik( około 4 g błonnika w owocu) oraz witaminę C i beta karoten (czyli antyoksydanty). Niektóre badania dowodzą, że ekstrakt z tych owoców skutecznie może wspierać walkę z nowotworami piersi, prostaty czy jelita grubego. Zapobiegać może zmianom zdrowych komórek w nowotworowe.

5. BRĄZOWY RYŻ

Kupując ryż, najlepiej wybrać ten brązowy. Powstaje on poprzez usunięcie niejadalnej łupiny, co sprawia, ze zachowuje wszystkie wartości odżywcze. Zawiera więc dużo błonnika, minerałów i witamin. Znacznie więcej, niż ryż biały. W dodatku jedząc dwa lub więcej razy w tygodniu ryż brązowy, zmniejszamy ryzyko cukrzycy typu II, które wyższe jest u osób, które jedzą ryż biały.

6. OWOCE JAGODOWE

Bogate źródło błonnika, oraz antyoksydantów. Potocznie nazywa się je „jedzeniem dla mózgu” a to dlatego, że jak wskazują badania, związki w nich zawarte mają zbawienne działanie na funkcjonowanie mózgu.

7. BANANY

Banany są bogatym źródłem potasu, manganu, witaminy B6, C i błonnika. Idealne jako dodatek do śniadania i po treningu. Zielone banany w dodatku są bogatym źródłem skrobi, a nie jak inne owoce, cukrów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.