Masło orzechowe – jak wybrać zdrowe?

Masłem orzechowym zajadały się stworki z Ulicy Sezamkowej, może dlatego utkwiło ona tak w naszej świadomości, mimo że dzieci jednak masło czekoladowe. W maśle czekoladowym jest jednak jedynie tłuszcz, cukier i trochę kakao. Masło orzechowe na trochę inny smak, do którego trzeba się przyzwyczaić, a jak już się człowiek przyzwyczai, to popada w nałóg. Inna sprawa, że zjadanie całego słoika naraz, to raczej kiepski pomysł. Teoretycznie, powinno być super zdrowe, ponieważ orzechy zawierają dużo nienasyconych kwasów tłuszczowych. Czemu zatem masło orzechowe nie powinno być zjadane łyżeczkami?

Masło orzechowe można kupić w każdym sklepie spożywczym. Jest to produkt wysokokaloryczny, w 100g produktu jest aż 600 kcal. Dzieje się rak, ponieważ jest tam ogromna ilość tłuszczów, które teoretycznie powinny pochodzić z orzechów. Bardzo często jednak, w skład masła orzechowego wchodzą tłuszcze roślinne, cukier, sól, stabilizatory, emulgatory, barwniki i wiele innych dodatków. Im jest ich mniej, tym lepiej. Najwięcej powinno zawierać oczywiście orzechów. Jeśli w sklepie znajdziesz masło orzechowe, które się w widoczny sposób rozwarstwia, to dobry znak. Im bowiem masło gładkie, tym większa w nim zawartość tłuszczy trans, które nie są szczególnie zdrowe dla organizmu. Rozwarstwione masło wystarczy wymieszać i bez obaw jeść.

Masło orzechowe – fakty żywieniowe

Z łyżka masła orzechowego to 160 kcal , zawiera aż 14 g tłuszczu i 2 g błonnika. W maśle orzechowym w 80% występują jednonienasycone kwasy tłuszczowe i wielonienasycone kwasy tłuszczowe. W maśle z orzechów ziemnych, w przewadze jest to omega -6, dlatego warto to zrównoważyć produktami bogatymi w omega – 3. Pamiętać trzeba, że zawartość kwasów tłuszczowych różni się w zależności od tego, z jakich orzechów masło jest zrobione.

Masło orzechowe – gładkie czy chunky?

Często na opakowaniu masła orzechowego znajdujemy informację : smooth lub chunky. Masło smooth, to masło gładkie, za to masło chunky zawiera kawałki zmielonych orzechów. To, które masło wybierzesz, zależy od indywidualnych upodobań, ponieważ z punku dietetycznego, nie ma to większego znaczenia, czy masło zawiera czy nie zawiera kawałki orzechów.

Alergia i orzechy ziemne

Orzechy ziemne są silnym alergenem układu pokarmowego. Alergia na orzechy tego rodzaju jest bardzo powszechna, uczulają się na to dzieci już w wieku płodowym, lub poprzez pobieranie alergenów z mlekiem matki. Objawy alergii to pokrzywka w miejscu kontaktu z alergenem, po zjedzeniu, obrzęk górnych dróg oddechowych. Znacznie rzadziej występują nudności, biegunka, świąt, nieżyt nosa. Czas wystąpienia objawów alergii jest uzależnione od organizmu, u jednych będzie to kilka minut, u innych kilka godzin. Często najpierw ulega pogorszeniu samopoczucie, objawy pieczenia w ustach a dopiero później, silniejsze objawy alergiczne.

Podsumowanie

Naprawdę dobre masło orzechowe można kupić w sklepach ze zdrową żywnością lub przygotować samodzielnie. Koszt masła z orzechów laskowych czy włoskich jest wysoki, średnio 30 zł za 180 g. Jednak można je bez trudu zrobić samodzielnie. Wystarczy uprażyć orzechu w piekarniku ( temperatura 100-120 stopni przez około 10 – 15 minut) po ostygnięciu, zgnieść orzechy w papierowym ręczniku a następnie zblenować lub zmiksować melakserem na gładką masę. Do smaku można dodać soli, miodu, w zależności od własnych upodobań smakowych. W ten sposób otrzymuje się super smaczne i zdrowe masło orzechowe.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.