Kolorowo na talerzu znaczy zdrowo

zdrowe jedzenie na talerzu

To co zjadamy, ma ogromne znaczenie dla zdrowia naszego organizmu. Wraz z rozwojem nauki, poznajemy coraz więcej związków zawartych w jedzeniu. Okazuje się przy tym, że natura sama podpowiada nam, co wybierać, by jak najdłużej cieszyć się dobrym zdrowiem.

Coraz więcej chorób XXI to choroby związane z rozwojem cywilizacji, a występują globalnie. Naukowo potwierdzono, że ich wzrost jest wiązany ściśle z rozwojem społeczności. W Polsce plagą staje się cukrzyca, nadciśnienie oraz choroba wieńcowa. W większości chorych, wystąpienie tych chorób powiązane jest ze złym odżywianiem się. Dieta Polaków nie jest najzdrowsza. Wystarczy popatrzeć na talerze w polskich domach. Duża ilość ziemniaków lub klusek, okraszone tłuszczem do tego mięso, często w grubej panierce, nierzadko, kilkakrotnie odgrzewane. Za to porcja warzyw niewielka. Nie wygląda to szczególnie zachęcająco. Warto nad tym pomyśleć, ponieważ zmiana diety może znacząco wpłynąć na jakość naszego życia, a przede wszystkim, na zdrowie. Dietoterapia jest stosunkowo nowym pojęciem, które dopiero zyskuje na popularności, w świecie zdominowanym przez choroby cywilizacyjne. Dietoterapia połączona jest ze spożywaniem większej ilości przeciwutleniaczy, nazywanych fitozwiązkami, fitaminami, lub po prostu, naturalnymi substancjami nieodżywczymi (NSN). Wprowadzenie ich większej ilości do codziennej diety może przynieść szereg bardzo pozytywnych zmian w naszym organizmie. Podstawowym źródłem wspomnianych związków są produkty pochodzenia roślinnego. WHO zaleca ogólnie większe spożycie warzyw i owoców, by zadbać o zdrowie serca. Raport z 2004 roku wykazał, że aż 31% przypadków choroby niedokrwiennej serca związane jest ze zbyt małym spożyciem warzyw i owoców. Większość badań potwierdza wpływ diety, na rozwój chorób naczyniowych i serca. Wszystko to sprawiło, że opracowane zostały zalecenia dietetyczne, kardioprotekcyjne. Powinniśmy ograniczyć więc spożycie NACl (do 5 g dziennie), tłuszczy nasyconych ( max 2 łyżki stołowe) za to więcej spożywać kwasów tłuszczowych nienasyconych (oliwa z oliwek, olej lniany, rzepakowy), zwiększyć spożycie ryb ( min 3 x na tydzień) a co najważniejsze, każdy powinien spożywać 5 porcji warzyw i owoców dziennie. Jedna porcja owoców to jedno jabłko lub inny owoc, a porcja warzyw to 3 łyżki stołowe. Już w latach 90 -tych w USA zaczęto promować spożywanie warzyw i owoców. Zachęcano do zjadania ich 5 razy na dobę. W akcji tej wykorzystywano kolory, charakterystyczne dla poszczególnych antyoksydantów.

Substancje, które wpływają na poprawę zdrowia oraz zmniejszenie ryzyka chorób układu krążenia, to:

  • błonnik, odpowiada on za przyśpieszenie perystaltyki jelit, zwiększenie masę stolca, związanie toksycznych substancji, ograniczenie syntezy cholesterolu w wątrobie
  • bakterie pro biotyczne – biorą one udział w trawieniu laktozy, syntezy witamin z grupy B, ograniczają rozwój bakterii i wirusów, stymulując układ immunologiczny

Granatowy / Purpurowy

  • Odpowiada za : zdrowsze starzenie się, zmniejsza ryzyko nowotworów, lepsze funkcjonowanie układu moczowego i pamięci
  • Antyoksydant : antocyjany, flawonole, Proantocyjanidyny, kwas elagowy, resweratrol
  • Źródła : borówki, jeżyny, śliwki, maliny, czerwona cebula, truskawki, kakao, czerwone wino, żurawina, czerwone winogrona

Zielony

  • Odpowiada za : zmniejsza ryzyko nowotworów, poprawia wzrok, mocne zęby i kości
  • Antyoksydant : flawony, flawanony, flawonole, beta karoten, luteina, zeaksantyna, indole, związki siarkoorganiczne
  • Źródła: sałata, pietruszka, brukselka, brokuły, kapusta, szpinak, karczochy, jarmuż, szczypiorek, por

Biały

  • Odpowiadają za : zdrowe serce, obniżenie ryzyka nowotworów, regulacje poziomu cholesterolu
  • Antyoksydanty :flawonole, flawanole, indole, związki siarkoorganiczne
  • Źródła : czosnek, cebula, seler, gruszka, białe wino, cykoria, szczypiorek, jabłka, szarlotka, pietruszka

Żółty / Pomarańczowy

  • Odpowiadają za: zdrowe serce, wzrok, wzmocnienie układu odpornościowego, obniżają ryzyko nowotworów
  • Antyoksydanty : flawonole, flawanole, alfa i bata karoten, zeaksantyna, kryptoksantyna
  • Żródła : jabłka, dynia, marchew, kabaczek, mandarynka, pomarańcz, brzoskwinia, melonowce, kukurydza, nektarynka, morela, kantalupa, owoce cytrusowe

Czerwony

  • Odpowiadają za : zdrowe serce, lepsza pamięć, obniżają ryzyko nowotworów, funkcjonowanie układu moczowego
  • Antyoksydanty : antocyjany, resweratrol, flawony, flawonole flawanole, Proantocyjanidyny, kwas elagowy
  • Źródła : herbaty owocowe, czerwone ziemniaki, maliny, czerwone wino, czerwona papryka, buraki, pomidory, różowe grejpfruty, arbuzy, rzodkiewka, żurawiny

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.