Jaja w diecie – czy to powód do strachu?

Przez lata pokutowała opinia, że jajka to główny winowajca powstawania miażdżycy. Na szczęście wiadomo już, że to nie prawda. Jajko ma około 237 mg cholesterolu ale przy tym równie 141 mg choliny, czyli składnika lecytyny i sfingomieliny, które są istotne dla zdrowia fosfolipidów. Lecytyna jako składnik błon komórkowych, jest obecna właściwie w każdej komórce naszego ciała. Bierze udział również w licznych procesach, min. w procesie przemiany materii, jest elementem składowym mózgu oraz tkanki nerwowej, a także reguluje stężenie cholesterolu i trójglicerydów we krwi.

Jakie korzyści dla zdrowia?

Jajko to ważne źródło białka wzorcowego. Zawiera aminokwasy egzogenne, czyli takie, których organizm sam nie może wytworzyć.

W jajkach znajduje się również wiele witamin, A, D, E, K oraz witamin z grupy B. Bezpośrednio pod skorupką znajduje się witamina C, w żółtku za to beta karoten a także luteina, która jest bardzo ważna dla zdrowia oczu, dlatego też jest często składnikiem suplementów na oczy. Jajka to również bogate źródło żelaza, magnezu, sodu, potasu, miedzi, cynku, selenu, a nawet wapnia.

Wiele osób twierdzi, że jaja nie tylko zawierają cholesterol ale również dużo tłuszczu. Warto jednak przyjrzeć się jakie tłuszcze się w nim znajdują. Okazuje się bowiem, że jajko zawiera 5,6 g tłuszczu ale z tego aż 2,1 g to jednonienasycone kwasy tłuszczowe, a około 1 g to wielonienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega- 6 i omega – 3 . Ich wartości będą zależne od tego, na jakiej karmie hodowane są zwierzęta. Jajka kurze są niskokaloryczne, jedno jajko to zaledwie 80 kcal.

Przyrządzanie jaj

Jajka poddaje się krótkiej obróbce cieplnej, nie dłużej niż 10 minut. Najmniej wtedy traci na wartości, i jest bardziej lekkostrawne.

Jedz jaja nie tylko kurze!

STRUSIE – te jaja zawierają mniej cholesterolu niż kurze, oraz więcej nienasyconych kwasów tłuszczowych. Uwaga! Jajo strusie na twardo gotuje się około 2,5 h. W dodatku skorupka jest na tyle twarda, że rozbić ją najlepiej wiertarką.
GĘSIE I KACZE – są bardzo ciężkostrawne, mają więcej żółtka niż kurze, a co za tym idzie, również więcej mają również cholesterolu i tłuszczu. Najczęściej używane są do wypieków.
PRZEPIÓRCZE – Bogate w żelazo, miedź, beta karoten, oraz witaminy z grupy B. Zawierają tych składników więcej niż jaja kurze. Mają również znacznie więcej wielonienasyconych kwasów tłuszczowych a mniej cholesterolu. Jeśli robisz z nich jajecznicę, nie wybijaj ich bezpośrednio na patelnie bo się przypalają.

Jakie jaka kupować?

Najlepsze jaja kupować na wsi od znajomego hodowcy, rodziny. Raczej nikogo nie trzeba przekonywać, że są one znacznie lepsze niż te z chowu klatkowego. Jeżeli jednak zmuszeni jesteśmy kupować w sklepie, mamy do wyboru 4 rodzaje, które określają sposób hodowli. Oznaczenia na jajach są w formie stempla na skorupce. Pierwsza cyfra, określa sposób chowu :

  • 0 – produkcja ekologiczna
  • 1 – z chowu na wolnym wybiegu
  • 2 – z chowu ściółkowego
  • 3 – z chowu klatkowego

Sami zatem możemy zdecydować, jakie jajka nam odpowiadają.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.